پذیرش اینترنتی

جراحي تومورهاي كروئيد و شبكيه

چهار شنبه 25 اسفند 1395
بازدید: 34550

تومور های کورویید (Tumors of the Choroid)

 

در ساختمان كره چشم، كوروييد (Choroid) لايه ای حاوي رنگدانه و غني از رگ هاي خوني می باشد كه بین اسكلرا (صلبيه) و شبكيه قرار دارد. کورویید یکی از سه جزء مسیر یووه آ است که شکل آن شبیه یک لیوان مدور است. نحوه قرارگیری سه جزءبدین صورت است که عصب بينايي در کف آن ديده مي شود؛ و دو جزءدیگر در قسمت قدامی مسیر یووه آ قرار گرفته اند: اجسام مژگانی در حاشیه قرار گرفته اند؛ و عنبیه به سمت وسط کشیده می شود.

کورویید خود از 3 لایه تشکیل شده است که در بیماریهای مختلف هر یک از این سه لایه می تواند درگیر شود. لایه های کورویید عبارتند از:

کارکرد اصلی کورویید تغذیه لایه بیرونی شبکیه است، با این حال حدس زده می شود که یکی دیگر از وظایف آن تنظیم حرارت شبکیه باشد تا به این شکل در کنترل فشار داخل چشمی نقش ایفا می کند. رنگدانه نور اضافی را جذب کرده و مانع از انعکاس نور می گردد.

 

ملانومای کورویید (Choroidalmelanoma)

از شایع ترین تومورهای چشمی در بین بزرگسالان که نوعی اختلال در سلول های پوستی تولید کننده ملانوم است.بعد از پوست ، چشم به دلیل داشتن سلول های پوستی تولید کننده ملانین شایع ترین محل بروز ملانوماست. این نوع سرطان معمولا علائم زود هنگام ندارد و این باعث ایجاد مشکل در تشخیص می شود.اگر ملانوم به موقع تشخیص داده شود نتایج درمان امیدوارکننده است اما در صورت تشخیص دیر هنگام ممکن است تومور به اندام های دیگر سرایت کند.

 

خال کورویید (Choroidalnaevus)

خال کورویید شبیه به خال هایی است که در سایر قسمت های بدن وجود دارد و معمولا مادر زادی است و اکثرا در کودکی – و به ندرت در دوران بلوغ- رشد می کند.

خال کوروییدی در بیشتر موارد بی خطر است؛ گرچه ممکن است در موارد اندکی، کاهش قدرت بینایی فرد - طی سال های طولانی- را در پی داشته باشد.

 

همانژیوم کورویید

همانژیوم کورویید تومورهای عروقی خوش خیم و ناشایعی هستند که می توانند محدود یا منتشر باشند. تومورهای محدود به صورت تکی دیده می شوند و با ناهنجاری های موضعی یا عمومی ارتباطی ندارند. همانژیوم کورویید منتشر معمولا به عنوان بخشی از سندرم استورج- وبر (Sturge-Webersyndrome) رخ می دهد؛ که می تواند ثابت بوده و یا رشد کند. همانژیوم های کورویید تنها زمانی مشکل ساز می شوند که نزدیک به ماکولا و یا روی آن قرار گرفته باشند؛ و یا زمانی که محتویات آنها نشت کند. در اینگونه موارد همانژیوم های کوروییدی منجر به جداشدگی شبکیه می گردند.

 

تومور های متاستاتیک

90 درصد تومورهای متاستاتیک که مسیر یووه آ را درگیر می کنند، در کورویید رخ می دهند. علت این امر وجود میزان بالای عروق در کورویید می باشد.

 

اوسئوس کوریستومای کورویید (استئوم)

اوسئوس کوریستومای کورویید که استئوما (osteoma) نیز خوانده می شود، نوعی تومور خوش خیم و کمیاب با سرعت رشد اندک است که کلسیم به تدریج در آن رسوب کرده و استخوانی می شود. استئوما در هر دو چشم رخ می دهدو تقریبا در 25 درصد با پیشرفت نامتقارن بیماری همراه است. آسیب بینایی در نتیجه آسیب دیدگی شبکیه در محل ضایعه می باشد.

 

 

ملانوسیتوما

در مورد تومور های ملانوسیتوما به طور خلاصه می توان گفت:

رتینوبلاستوما چیست؟

رتینوبلاستوما نوعی سرطان چشم است. رتینوبلاستوما معمولا در کودکان ایجاد می شود، با این حال گاهی اوقات ممکن است بزرگسالان نیز به آن مبتلا گردند. کودکان مبتلا، غالبابه صورت ژنتیکی این بیماری را از والدین خود به ارث می برند. کودکان دارای این ژن، معمولا در سنین پایین به این بیماری دچار می شوند و هر دو چشم درگیر این تومور می شود.

علایم رتینوبلاستوما

به عنوان یکی از علایم رتینوبلاستوما می توان گفت زمانی که با دوربین عکاسی از چهره فرد عکس گرفته شود، معمولا مردمک چشم که سیاه است در تصویر سفید دیده می شود. این مساله در تصویر روبرو به خوبی قابل مشاهده است. برخی دیگر از علایم رتینوبلاستوما عبارتند از: قرمزی چشم، تورم چشم و اينكه  به نظر می رسد دو چشم به دو جهت مختلف نگاه می کنند.

درمان رتینوبلاستوما