پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 32148
زبان : فارسی

آستیگماتیسم

تاریخ درج خبر : 1395/12/22

آستیگماتیسم، یک بیماری معمول و معمولا جزیی چشم است که باعث ناواضحي یا انحراف در دید می شود.

آستیگماتیسم، یک بیماری معمول و معمولا جزیی چشم است که باعث ناواضحي یا انحراف در دید می شود.

این شرایط زمانی اتفاق می افتد که قرنیه یا عدسی چشم، انحناي كامل و طبيعي خود را ندارد. بسیاری از افراد عینکی، درجاتی از آستیگماتیسم را دارند.

آستیگماتیسم به دسته ای از بیماریهای چشمی تعلق دارد که با نام عیوب انکساری شناخته می شوند. سایر عیوب انکساری شامل موارد زیر است:

  • نزدیک بینی (میوپیا)
  • دوربینی (هایپرمتروپیا)

اگر چشم شما آستیگمات است، احتمالا دوربین یا نزدیک بین نیز هستید. در صورتی که چشم آستیگمات درمان نشود، می تواند باعث سردرد و خستگی چشم شود؛ بخصوص پس از انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز زیاد بر روی چیزی به مدت طولانی دارند، مانند مطالعه کردن یا کار با کامپیوتر.

 

چه عواملی باعث ایجاد آستیگماتیسم می شوند؟

آستیگماتیسم اغلب به علت شکل غیرمنظم قرنیه یا عدسی ایجاد می شوند. قرنیه، بافت شفاف جلوی چشم است.

قرنیه به طور طبیعی باید انحناي منظمي شبیه سطح توپ فوتبال داشته باشد، اما زمانی که چشم آستیگمات است، این انحنا نامنظمو غیرطبیعي است و بیشتر شبیه سطح توپ راگبی می شود. این بدان معناست که پرتوهای نوری که به چشم وارد می گردند، به درستی متمرکز نشده و باعث ایجاد یک تصویر تار می شوند.

در بیشتر موارد، آستیگماتیسم از هنگام تولد وجود دارد. با این حال، گاهی پس از یک آسیب چشمی یا به عنوان عارضه اي از جراحی چشم، ایجاد می شود.

 

انواع آستیگماتیسم

دو نوع آستیگماتیسم وجود دارد: منظم و نامنظم.

آستیگماتیسم منظم زمانی است که جهت انحنايقرنیه، در یک جهت (محور) بیشتر از جهت (محور) دیگر می باشد. این نوع آستیگماتیسم، رایج تر از نوع نامنظم بوده و می تواند با عینک زدن یا استفاده از لنز طبی اصلاح گردد.

آستیگماتیسم نامنظم زمانی اتفاق می افتد که انحنای قرنیه در سراسر سطح چشم یکسان نيست. به جای اینکه انحنا در یک جهت (محور) بیشتر باشد، می تواند در جهت هاي مختلفانحنا داشته باشد، یا شيب انحناي قرنيهشدیدتر است.

آستیگماتیسم نامنظم اغلب در نتیجه یک آسیب چشمی پیش می آید که این آسیب، یک اسكار روی قرنیه بر جای می گذارد. در این نوع آستیگماتیسم، دید چشم با عینک اصلاح نمی شود، اما با لنزهای طبی اصلاح می گردد.

 

تشخیص آستیگماتیسم

آستیگماتیسم غالبا پس از یک تست دوره اي و معمول چشم تشخیص داده می شود.

بسیار مهم است که شما و فرزندانتان، به طور مرتب معاينه چشم انجام دهید؛ چرا که ممکن است آستیگماتیسم سالها تشخیص داده نشود و همین امر بر توانایی شما و فرزندتان در مطالعه و تمرکز تاثیر بگذارد.

 

درمان آستیگماتیسم

در موارد زیادی، علائم آستیگماتیسم بسیارخفيفاست. به طوری که برای اصلاح دید، درمان خاصی نیاز نیست. اما در مواردی که دید چشم به دلیل آستیگماتیسم به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته است، برای اصلاح دید می توان از عینک یا لنز طبی استفاده نمود.

در بزرگسالان، استفاده از لیزر میتواند آستیگماتیسم را بطور دائم درمان کند. با این حال، احتمال آنكه هزينه درمان لیزر را از طریق NHS دریافت نمایید بسيار اندك است.

در بسیاری موارد، آستیگماتیسم چندان شدید نیست و نیازی به درمان ندارد.

از   10   رای
3.86

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.