پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 100392
زبان : فارسی

قرمزی چشم

تاریخ درج خبر : 1395/12/25

قرمزی چشم می تواند یک هشدار جدی باشد، اما معمولا نشانه ای از یک بیماری چشمی خفيف مانند التهاب ملتحمه یا پارگی مویرگهاي سطحی چشم است

قرمزی چشم می تواند یک هشدار جدی باشد، اما معمولا نشانه ای از یک بیماری چشمی خفيف مانند التهاب ملتحمه یا پارگی مویرگهاي سطحی چشم است. اگر قرمزی چشم با درد همراه باشد، ممکن است مشکلات جدی تری وجود داشته باشد.

اگر قرمزی چشم شما پس از چند روزبهبود نداشت، حتما به پزشك خود مراجعه كنيد. اما چنانچه هر یک از شرایط زیر مشاهده شد، با پزشك خود تماس بگيريد يا فورا به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید:

  • قرمزی چشم همراه با درد
  • داشتن علایم دیگری مانند کاهش دید، حساسیت به نور، سردرد شدید و یا احساس بیماری
  • اگر به تازگی آسيب چشم داشته اید، مخصوصا در صورتی که یک جسم نوک تیز به چشم آسیب زده باشد.

در این مقاله قصد داریم شما را با علایمی که ممکن است موجب قرمزی چشم شوند بیشتر آشنا سازیم. با اين حال تاكيد مي شود كه اين اطلاعات براي تشخيص و خود درماني مشكل نمي باشد؛ برای تشخیص علت بیماری و درمان مناسب حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

شایع ترین دلایل قرمزی چشم بدون درد

رایج ترین دلایلی که می تواند موجب قرمزی چشم بدون درد شود، مشکلات كم اهميت از جمله التهاب ملتحمه یا پارگی مویرگهاي خونی چشم است. این مشكلات اثری بر بینایی نمی گذارند و معمولا پس از یک یا دو هفته خودبخود بهبود می یابند.

 

التهاب ملتحمه (کونژکتوییت)

کونژکتوییت یک التهاب (تورم و سوزش) در ملتحمه (لایه نازک بافتي كه كره چشم و سطح داخلی پلکها را مي پوشانند) است.

کونژکتوییت موجب می شود رگهای خونی در چشم متورم شوند و یک چشم یا هر دو، قرمز و پرخونی دیده شود و بیمار احساس کند ریگ در چشم وجود دارد.

خارش و آب ریزش چشم، و ترشح ماده چسبناک روی مژه ها می تواند از دیگر علایم کونژکتوییت باشد.

کونژکتوییت می تواند در اثر یک عفونت، آلرژی (مثلا حساسیت به گرده گلها)، و يا یک ماده حساسیت زا مانند کلر یا گرد و خاک به وجود آید.

شیوه درمان کاملا به این امر بستگی دارد که این بیماری به چه دلیل به وجود آمده است. گاهی اوقات به هیچ دخالت و درمانی نیاز نیست؛ چرا که این التهاب به خودی خود رفع می شود.

ممکن است پزشک موارد زیر را به شما توصیه نماید:

  • ترشحات اطراف یا داخل چشم را مرتبا تمیز کنید.
  • تا زمانی که التهاب کاملا بهبود نیافته است، از هیچ نوع لنزی استفاده نکنید.
  • دستان خود را مرتبا با آب و صابون بشویید و چنانچه چشم عفونی است، تا زمانی که این وضعیت کاملا بهبود یابد به هیچ وجه از بالش یا حوله مشترک با دیگران استفاده نکنید.
  • با تجویز پزشک، از قطره های آنتی بیوتیک چشمی برای عفونت ها و از داروهایی مانند انتی هیستامین ها برای آلرژی استفاده کنید.

 

پارگی مویرگ خونی در چشم

گاهی اوقات زور زدن، سرفه های شدید یا آسیب و ضربه به چشم ممکن است موجب پارگی مویرگ خونی سطحی در چشم شود و همین امر باعث ایجاد یک لکه قرمز خونی در چشم می گردد که به آن خونریزی زير ملتحمه می گویند.

اگر داروهایی مانند آسپیرین یا وارفارین مصرف می کنید، اين وضعيت برای شما یک هشدار جدی خواهد بود (چرا که این داروها قابلیت انعقاد خون را کاهش می دهند و به همین دلیل میزان قرمزی چشم بسیار بیشتر می شود)؛ اما معمولا این بیماری چندان جدی نیست و پس از چند هفته به خودی خود برطرف می گردد.

 

رایج ترین دلایل قرمزی چشم همراه با درد

چنانچه قرمزی چشم همراه با درد و یا علایم دیگری مانند کاهش دید داشتید، ممکن است به دلیل یکی از بیماری های زیر باشد؛ توجه داشته باشید که این بیماری ها گاهی ممکن است بسیار جدی باشد و بینایی شما را تهدید کند. از این رو باید در کوتاهترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 

التهاب عنبيه

 التهاب عنبیه (التهاب قسمت رنگی چشم) می باشد که معمولا به عنوان یوویيت قدامی شناخته می شود.

در این وضعیت نیز- همانند قرمزی چشم- ممکن است متوجه شوید که چشم شما به نور حساس شده؛ بینایی تار شده؛ و سردرد دارید.

غالبا دلیل خاصی برای این بیماری یافت نمی شود، اما گاهی اوقات التهاب عنبيه می تواند در اثر یک مشکل جدي در سیستم ایمنی بدن یا به دلیل عفونت به وجود آمده باشد.

التهاب عنبيه معمولا به درمان با داروهای استروییدی سریع جواب می دهد، چرا که التهاب را از بین می برد. این بیماری به ندرت منجر به مشكلات جدي مي شود.

 

گلوکوم (آب سیاه) حاد

گلوکوم (آب سیاه) حاد یک موقعیت خطرناک و جدی است كه در اثر افزايش ناگهاني فشار داخل چشم ايجاد مي شود. ممکن است چشم به شدت قرمز و دردناک شود و احساس بیماری کنید و دور چراغ های روشنایی، هاله نور ببینید. همچنین دید شما تار شده و همه چیز را مبهم می بینید.

چنانچه پزشک شما تشخیص دهد ممکن است گلوکوم حاد داشته باشید، فورا شما را به یک متخصص چشم ارجاع می دهد؛ زیرا در صورتی که این وضعیت به سرعت تحت درمان قرار نگیرد، می تواند منجر به از دست رفتن کامل بینایی شود.

 

زخم قرنیه (وجود زخم بر روی قرنیه)

زخم بر روی قرنیه (خارجی ترین لایه در جلوی کره چشم) معمولا در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی به وجود می آید. این وضعیت می تواند باعث قرمزی چشم و حساسیت به نور شود و همچنین فرد احساس جسمخارجی در چشم داشته باشد.

زخم قرنیه ای که در اثر عفونت باکتریایی به وجود آمده باشد، معمولا در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند دیده می شودو زخم قرنیه ای ویروسی اکثرا در افرادی مشاهده می شود که به طور مكرر دچار تبخال می شوند.

چنانچه پزشک شما تشخیص دهد شما دچار زخم قرنیه شده اید، برای درمان شما را به یک متخصص چشم ارجاع خواهد داد.

 

خراش بر روی قرنیه یا احساس جسم خارجی در چشم

گاهی اوقات قرمزی و دردناک شدن چشم می تواند در اثر وارد شدن یک جسم خارجی مانند دانه شن به چشم باشد.

اگر چیزی داخل چشم شما باشد، پزشک اورژانس بیمارستان آن را از چشم خارج خواهد کرد. براي اين كار، قبل از شروع، قطره بی حسی موضعی در چشم می چکانند تا درد را کاهش داده و چشم بی حس شود.

چنانچه جسم خارجی سطح چشم را خراش داده باشد، در زمانی که قطره به داخل چشم چکانده می شود، اندکی درد را حس خواهید کرد. پس از خارج کردن جسم از چشم، پزشک برای شما قطره یا پماد آنتی بیوتیک تجویز می کند تا چند روز مصرف نمایید. بدین ترتیب تا زمانی که چشم بهبود یابد، احتمال عفونت کاهش خواهد یافت.