پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 16233
زبان : فارسی

کونژکتوییت (التهاب ملتحمه)

تاریخ درج خبر : 1396/2/3

کونژکتوییت یک عارضه چشمی رایج است که موجب قرمزی چشم و التهاب ملتحمه مي شود. بافت ملتحمه لایه نازکي است كه سطح قسمت جلو چشم را مي پوشاند.

کونژکتوییت یک عارضه چشمی رایج است که موجب قرمزی چشم و التهاب ملتحمه مي شود. بافت ملتحمه لایه نازکي است كه سطح قسمت جلو چشم را مي پوشاند.

عموم مردم معمولا کونژکتوییت را با قرمزی چشم اشتباه می گیرند و آنها را یکسان می دانند.

 

دیگر علایم کونژکتوییت عبارتند از: خارش و آب ریزش چشم، و گاهی اوقات ترشح ماده ای چسبناک بر روی مژه ها (چنانچه در اثر آلرژی به وجود آمده باشد).

کونژکتوییت مي تواند ابتدا یک چشم را درگیر کند، اما معمولا پس از چند ساعت، هر دو چشم تحت تاثیر قرار می گيرد.

 

چه عواملی باعث ایجاد کونژکتوییت می شود؟

التهاب ملتحمه می تواند در اثر موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • یک عفونت باکتریایی یا ویروسی- که تحت عنوان کونژکتوییت عفونی شناخته می شود.
  • عکس العمل آلرژیک بدن به گرد و خاک یا هوای آلوده- که تحت عنوان کونژکتوییت آلرژیک شناخته می شود.
  • زمانی که چشم با موادی مثل شامپو یا آب کلردار در تماس باشد که موجب سوزش کونژکتیو گردد؛ و یا در اثر مالیدن چشم ايجاد شود- که به آن کونژکتوییت تحريكي گفته می شود.

 

درمان کونژکتوییت

کونژکتوییت معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد، چرا که علایم آن اکثرا در عرض چندین هفته از بین می روند. چنانچه نیاز به درمان احساس شود، نوع درمان بستگی به این دارد که کونژکتوییت به چه دلیلی به وجود آمده است. در مواردی که علایم شدید است، قطره چشمی آنتی بیوتیک تجویز می شود تا عفونت چشمی برطرف گردد.

کونژکتوییت تحريكي، معمولا با حذف عامل تحريك كننده به زودی برطرف می شود.

کونژکتوییت آلرژیک معمولا با داروهای ضد حساسیت مثل آنتی هیستامین برطرف می گردد. اگر برایتان ممکن است سعی کنید از ماده ای که به آن حساسیت دارید دوري كنيد تا آلرژی شما بهبود یابد.

بهتر است تا زمانی که علایم کونژکتوییت برطرف نشده اند، از لنزهای تماسی استفاده نکنید. هر نوع ترشح اطراف مژه ها یا پلک ها را به کمک گلوله پنبه ای خیس جدا کنید.

دست های خود را دایما با آب و صابون بشویید و حوله و بالش خود را به هیچ وجه با دیگران به صورت مشترک استفاده نکنید. رعایت این نکات بهداشتی کمک می کند کونژکتوییت به دیگران منتقل نشود.

چنانچه هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید، سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • درد چشمی
  • حساسیت به نور (ترس از نور)
  • تار شدن دید
  • قرمزی شدید در یک یا هر دو چشم
  • نوزادی با عارضه کونژکتوییت

 

کار و مدرسه

طبق دستورالعمل مرکز سلامت عمومی انگلیس، چنانچه فرد دچار کونژکتوییت شد، نیاز به مرخصی و غیبت از مدرسه یا محل کار وجود ندارد مگر اینکه علایم شدید باشد و احساس بيماري شديد وجود داشته باشد.

اگر در مهد کودک یا مدرسه فرزند شما، تعداد زیادی از بچه ها دچار کونژکتوییت شده اند توصیه می شود تا زمانی که عفونت چشمی آنها بهبود نیافته است فرزند خود را از آنها دور نگه دارید.

به طور معمول بزرگسالانی که در محیط کار خود با نفرات زیادی از نزدیک سر و کار دارند و از تلفن و کامپیوتر به طور مشترک با دیگران استفاده می کنند، تا زمانی که ترشحات کونژکتوییت به طور کامل برطرف نشده است، باید از محل کار دور بمانند.

 

عوارض

کونژکتوییت - مخصوصا کونژکتوییت آلرژیک- می تواند شرایطی آزار دهنده باشد. با اين حال در بيشتر موارد خطری جدی برای سلامتی به شمار نمی رود.

عوارض کونژکتوییت به ندرت اتفاق می افتد، اما چنانچه منجر به عوارضی شود، معمولا جدي هستند و موارد زیر را در بر می گیرد:

  • کونژکتوییت آلرژیک شدید می تواند منجر به زخم شدن چشم گردد.
  • در کونژکتوییت عفونی، عفونت می تواند به بخش های دیگر بدن هم سرایت کند و منجر به عفونت های بسیار خطرناکی مانند مننژیت گردد.

 

کونژکتوییت نوزادی

کونژکتوییت نوزادی نوعی از کونژکتوییت است که می تواند نوزادان تازه تولد یافته زیر 28 روز را درگیر کند.

در بسیاری از موارد، کونژکتوییت نوزادی خطرناک نیست. در تعداد اندکی از این نوزادان، این عفونت از مادر مبتلا به عفونت منتقل شونده از راه جنسی (STI)مانند کلامیدیا یا گونورهبه نوزاد سرایت کرده است.

این عفونت ها لزوما باعث علایم خاصی در مادر نمی شوند و از این رو مادران نمی دانند به این عفونت مبتلا هستند. باید بدانید عفونت های منتقل شونده از راه جنسي چنانچه درمان نشوند، می توانند عوارض بسیار جدی و خطرناکی ایجاد کنند. چنانچه هر نوع قرمزی چشم در نوزادتان مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

از   2   رای
3

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.