پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 8411
زبان : فارسی

حساسیت بهاره

تاریخ درج خبر : 1398/2/4

همانطور که برای بسیاری از ما آمدن بهار خوشایند است، اما براي برخي افراد نگران كننده است زیرا می دانند که در ماه های پيش رو چشم هایشان قرمز، دردناك و دچار خارش مي شود. وضعيتي که به عنوان ورم ملتحمه آلرژيك شناخته می شود اما در جهان بیشتر آن را به نام تب یونجه می شناسد.

 

بهار و چشم های قرمز

همانطور که برای بسیاری از ما آمدن بهار خوشایند است، اما براي برخي افراد نگران كننده است زیرا می دانند که در ماه های پيش رو چشم هایشان قرمز، دردناك و دچار خارش مي شود. وضعيتي که به عنوان ورم ملتحمه آلرژيك شناخته می شود اما در جهان بیشتر آن را به نام تب یونجه می شناسد.

آیا شما به بيماري تب يونجه (زكام بهاره) دچار شده ايد؟
اگر چنین است، متوجه خواهيد شد علاوه بر  آبریزش بینی (که رینیت آلرژیک نامیده می شود)، چشم ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. در اين بيماري فرد دچار آبريزش بيني و قرمزی چشم مي شود.


علت

مواد فعالی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد ورم ملتحمه آلرژيك شوند، از جمله:
  خز و پوسته حیوانات
  کپک ها و قارچ ها
  غبار
  آرایش
  قطره چشم
با این حال علت اصلی، گرده ها هستند. در فصل بهار، اجتناب از درختان، چمن ها و علف های هرز که پر از آلرژن های مهاجم هستند بسیار دشوار  است.  اگر کمی باد بوزد  می توانید بارانی از گرده را تصور کنید که از آسمان فرود می آید.  به همین دلیل تب یونجه در فصل بهار بدتر میشود.
صبح ها حساسیت شما بیشتر است چون اوج تکثیر گرده ها بین ساعت 5 تا 10 صبح است - وقتی هوا گرم می شود و شبنم صبحگاهی از بین می رود، درختان شروع به گرده افشانی می کنند.

چگونه می توانم بگویم که آیا تب یونجه دارم؟
تب یونجه فقط چشم ها را درگیر نمی کند بلکه باعث آبریزش، خارش بینی و حتی گلو و گوش می شود. علائم کلاسیک تب یونجه عبارتند از:
  خارش چشم ها
  تحریک گلو
  عطسه
  گرفتگی یا آبریزش بینی


چرا تب یونجه بر روی چشم تاثیر می گذارد؟
علت چشم های قرمز و متورم یک ترکیب ارگانیک به نام هیستامین است که نقش مهمی در واکنش های آلرژیک چشم دارد. این شرایط به عنوان بخشی از پاسخ دستگاه ایمنی بدن، باعث التهاب و اتساع عروق خونی می شود . خون، پایانه های عصبی را تحریک می کند و باعث اشکریزش می شود.
هنگامی که شما در معرض یک ماده حساسیت زا قرار می گیرید، سیستم ایمنی بدن شما برای حفاظت از شما یک واکنش زنجیره ای ایجاد می کند که باعث آزاد شدن هیستامین داخل جریان خون می شود.  پس از آن هیستامین بر روی چشم فرد عمل می کند، به طوری که آنها  دچار خارش، قرمزی، تورم و اشکریزش می شوند. آنتی هیستامین ها برای مهار هیستامین ها طراحی شده اند.

چگونه می توانم از تب یونجه بهار جلوگیری کنم؟
اجتناب از آلرژن هایی که منجر به خارش، قرمزی، تورم و اشکریزش چشم ها می شوند،  دشوار است حتی اگر شما در داخل خانه بمانید. با این حال، راه هایی برای کاهش این علایم وجود دارد:

  خانه را تمیز کنید: جارو، گرد گیری کنید و ملحفه ها ی بالش و تشک  خود را به صورت منظم عوض کنید. ممکن است وجود  یک حیوان خانگی باعث مشکلات شما باشد - سعی کنید آنها را در اوج دوره تکثیر گرده ها از رختخواب یا مبل دور نگه دارید.
  پنجره ها را ببندید
  دستگاه تصفیه کننده هوای برای داخل خانه، بخرید

 "مانع" ایجاد کنید: کمی وازلین داخل سوراخ بینی خود بکشید. به این ترتیب گرده قادر نخواهد بود خود را  داخل بینی شما بچسباند.
  از رفت و آمد درساعت های پیک گرده افشانی اجتناب کنید: بین ساعت 8 تا 10 صبح و 5 تا 7 بعد از ظهر، اوج گرده افشانی است. اگر شما مجبور به رفت و آمد در این ساعات هستید، عینک آفتابی و ماسک بزنید.
  شب ها خوب بخوابید: خواب خوب شبانه به ریکاوری بدن کمک می کند.
  مصرف ابجو و مشروبات الکلی را کاهش دهید: الکل حاوی هیستامین است.
  استرس خود را كم كنيد
  شب ها موهای خود را بشویید: گرده ها چسبناک هستند - می تواند به موهای شما بچسبند و سپس روی بالش منتقل شوند.
  خوب غذا بخورید: روغنهای امگا 3، سبزیجات دارای برگ سبز و میوه های رنگی برای سلامت چشم بسیار مناسب هستند.

بهترین راه درمان چشم های تحت تاثیر تب یونجه چیست؟
اولین قدم  مراجعه به پزشک است. چند نمونه قطره وجود دارد که به تسکین علائم کمک می کند ، از جمله قطره های ضد التهابی چشم و یا قطره های ضد انعقاد که  باعث کاهش عروق خونی تجمع یافته می شود. اگر از تب یونجه یا آلرژی مزمن ورم ملتحمه رنج می برید، این وضعیت را می توان به كمك روش حساسيت زدايي با استفاده از  تثبیت کننده های سلولی (که در درمان آسم بکار می روند) یا قطره های استروئید چشمی درمان کرد. در زیر چند نمونه قطره که ممکن است پزشک به شما توصیه کند آمده است:

   قطره آنتی هیستامین چشمی
   قطره اشک مصنوعی می تواند برای از بین بردن هر گونه آلرژن ایجاد شده در سطح چشم مفید باشد
   قطره چشم ضد التهاب که دو بار در روز استفاده می شود می تواند به کاهش علائم شما کمک کند
   آنتی هیستامین های خوراکی که به صورت قرص یا کپسول هستند- پزشک تصمیم می گیرد که کدام یک برای شما مناسب است.

راه های دیگر برای تسکین عبارتند از:
    کمپرس سرد چشم: که قرمزی و تورم چشم ها را  تسکین می دهد
    از مالش چشمانتان خودداری کنید: مالش چشم ممکن است موقتا تسکین دهنده باشد، اما، در واقع، باعث انتشار بیشتر هیستامین و افزایش التهاب می شود که به نوبه خود چشم های شما را بیشتر ناراحت می کند.

 

از   2   رای
7.5

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.