پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 32036
زبان : فارسی

رتینیت پیگمانتر(RP)

تاریخ درج خبر : 1398/5/24

رتینیت پیگمانتر یا RP به گروهي از بیماری های چشمی گفته می شود كه باعث از دست دادن بينايي بصورت تدريجي اما پيشرونده مي گردد.

رتینیت پیگمانتر یا RP به گروهي از بیماری های چشمی گفته می شود كه باعث از دست دادن بينايي بصورت تدريجي اما پيشرونده مي گردد. در شبكيه  چشم، گيرنده هاي نوري به نام سلول هاي استوانه اي (مسئول ديد در شب) و سلول هاي مخروطي (مسئول ديد رنگ و ديد روز) وجود دارند. در اين نوع بيماري، سلول های استوانه ای شبكیه همراه با سلول مخروطی یا بدون سلولهای مخروطی درگیر می شوند. RP شايع ترين علت شب كوري مي باشد.

بيشتر اشكال RP ارثي يا ژنتيكي است اگر چه علائم آن در هر نسل بروز نمي كند. اطلاع از سابقه اين بيماري در خانواده و بستگان، به شما و پزشكتان كمك مي كند تا در مورد نحوه درمان آگاهانه تصميم بگيريد. 

علائم:

  • دشواري ديد در شب يا نور كم (شب كوري)
  • از دست دادن بينايي محيطي (كه منجر به ديد تونلي مي شود)

اين علائم اغلب در اوايل دوران بزرگسالي خود را نشان مي دهند هر چند ممكن است در هر سني حتي كودكي ديده شوند.

درمان:

در حال حاضر درمان هاي زيادي براي RP وجود ندارد. گاهي اوقات مي توان تخريب سلول هاي گيرنده نور را به تاخير انداخت تا مدت زمان بيشتري بينايي حفظ شود. مطالعات ژنتيكي عامل مهمي در يافتن درمان يا پيشگيري از اين بيماري است كه فعلا در حال انجام است.

اگر بيمار در مراحل نهايي RP قرار دارد ممكن است كارگذاري ايمپلنت شبكيه Argus   برايش مناسب باشد كه باعث ديد نسبي در بعضي از افراد مي شود.

مراجعه به یک متخصص کم بینائی و معاینه های منظم چشم پزشکی که باعث تشخیص زودرس آب مرواريد و تورم شبکیه می شود که هر دو این عوارض قابل درمان هستند. میکروچیپ های متعددی در مراحل اولیه طراحی هستند که در آینده ممکن است در داخل شبکیه قابل کارگذاری باشند و برای درمان کوری ناشی از این بیماری استفاده شوند.

پيشگيري:

مشاوره ژنتیک در مبتلایان به بیماری تا حد زیادی می تواند مشخص کند که آیا کودک فرد مبتلا درمعرض خطر این بیماری هست یا خیر. بیماری آرپی یک بیماری ارثی است و انواع مختلفی دارد به طوری که در برخی موارد ممکن است در خانواده‌ای به صورت غالب ۵۰ درصد فرزندان به این بیماری مبتلا شوند.

به دلیل وجود فرم‌های مغلوب بیماری، ازدواج فامیلی در این افراد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

از   23   رای
7.97

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.