پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 18657
زبان : فارسی

آب مروارید وابسته به سن

تاریخ درج خبر : 1395/12/22

آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که تغییراتی در عدسی چشم رخ داده و شفافیت آن كمتر می شود. این امر موجب تاری دید می شود.

عدسی چشم، ساختاری کریستالی دارد که دقیقا پشت مردمک (دایره سیاه در مرکز چشم) قرار دارد.

هنگامی که نور وارد چشم می شود، از قرنیه (بافت شفاف جلوی چشم) عبور می کند و عدسی، آن را بر لایه حساس به نور در پشت چشم (شبکیه) متمرکز می کند.

شروع آب مروارید گاهی با بالا رفتن سن پدیدار می شود که عدسی كدر شده مانع از رسیدن بخشی از نور به پشت چشم  مي شود.

آب مروارید با گذشت زمان بدتر شده و بر وضعیت بینایی تاثیر می گذارد. در نهایت، عمل جراحی مورد نیاز است تا عدسی دچار مشکل برداشته شده و جایگزین شود.

 

علائم آب مروارید:

از آنجایی که آب مروارید در طول سالیان ایجاد می شود، ممکن است مشکلات مرتبط با آن، در ابتدا محسوس و قابل تشخیص نباشند. با وجود اینکه آب مروارید معمولا در هر دو چشم اتفاق می افتد، اما هر چشم ممکن است به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار گیرد.

در آب مروارید، ديد فرد اغلب تار،مه آلود يا غبارآلود مي شود، و یا ممکن است احساس کنید در قسمتهایی از ميدان بينايي لکه هایکوچکي وجود دارد كه ديد در آن نقاط چندان واضح نيست.

آب مروارید همچنین ممکن است بینایی شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

  • ممکن است بینایی شما در تاریکی یا نور شدید، با مشکل مواجه شود.
  • ممکن است تابش چراغ های روشن، برای شما خیره کننده باشد یا به راحتی نتوانید به نور نگاه کنید.
  • ممکن است رنگها را کم رنگ تر یا با شفافیت کمتری ببینید.
  • ممکن است اطراف همه چیز، هاله ای زرد رنگ یا قهوه اي ببينيد.
  • ممکن است دوبینی داشته باشید.
  • ممکن است هاله ای در اطراف نورهای روشن، مانند چراغ های اتومبیل یا چراغ های خیابان ببینید.
  • اگر عینکی هستید، ممکن است متوجه شوید که عینک دیگر کارایی گذشته را ندارد.

توجه داشته باشيد که آب مروارید دردناک نیست و باعث درد یا قرمزی چشمها نخواهد شد.

 

چه زمانی باید به اپتومتریست (بينايي سنج) مراجعه نمود؟

زمانی که دیدتان دچار مشکل شده است، به اپتومتریستمراجعه کنید. اپتومتریست چشم ها را تست کرده و میزان دید شما را بررسی می کند.

ممکن است وی با كمك اسلیت لامپ یا افتاموسکوپ (ابزاری برای معاینه ته چشم) چشمها را معاينه كند. این ابزارها امكان معاينه چشم با بزرگنمايي را فراهم مي كند و به كمك نور دستگاه، اپتومتریست مي تواند از وجود یا عدم وجود آب مروارید اطمینان حاصل کند.

اگر اپتومتریست فکر کند شما آب مروارید دارید، ممکن است شما را به یک چشم پزشک یا جراح چشم ارجاع دهد؛ آنها می توانند آب مروارید را تشخیص داده و روش درمانی مناسب را تعیین نمایند. این پزشکان در زمینه تخصصی بیماری های چشم نظیر آب مروارید و درمان آنها فعالیت می کنند.

 

چه کسانی مستعد آب مروارید هستند؟

آب مروارید پدیده ای بسیار رایج در سرتاسر دنیا بوده و دلیل اصلی اختلال در بینایی می باشد.

در انگلستان، بیشتر افرادِ 65 سال به بالا، دچار درجاتی از اختلالات بینایی بر اثر آب مروارید هستند. زنان و مردان به طور مساوی تحت تاثیر این پدیده قرار می گیرند. اگرچه آب مروارید عموما برروی افراد مسن تاثیر می گذارد، اما گاهی می تواند برای کودکان نیز اتفاق بیفتد که به آن، "آب مروارید کودکان"گفته می شود.

 

چه عواملی باعث ایجاد آب مروارید وابسته به سن می شوند؟

دلایل ایجاد آب مروارید هنوز به طور کامل مشخص نشده است. آب مروارید نیز مانند سفيد شدن مو، بخشی اجتناب ناپذیر از بالا رفتن سن است که در سنین مختلف بر روی افراد تاثیر می گذارد.

آب مروارید در طول زمان بر اثر تغییر در ساختار عدسی چشم به وجود می آید. اینگونه تصور می شود که نواحی كدردر عدسی چشم بر اثر تغییراتی در پروتئین های سازنده عدسی به وجود می آیند. اگرچه هنوز مشخص نیست افزایش سن چرا و چگونه باعث چنین تغییراتی می شود.

علاوه بر سن، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند خطر ایجاد آب مروارید را افزایش دهند. این فاکتورها عبارتند از:

دیابت

ابتلا به بیماری چشمی دیگری نظیر یووئیت

جراحی چشم یا آسیب چشمی

مصرف دوزهاي بالای کورتون یا مصرف کورتیکواستروئیدها برای مدت زمان طولانی

فاکتورهای دیگری که احتمالا با پیشرفت آب مروارید در ارتباط هستندعبارتند از:

سیگار کشیدن

افراط دائمی در نوشیدن الکل

كمبود ويتامين در رژیم غذایی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بطور دائم

از آنجا كه علت قطعي آب مرواريد مشخص نيست، روش قطعي براي پيشگيري از آن نيز وجود ندارد.

درمان آب مروارید وابسته به سن

اگر شرایط آب مروارید چندان شديد نباشد، عینک های قوی تر و چراغ مطالعه های پرنورتر می توانند به حال شما مفید واقع شوند. با این حال، از آنجایی که آب مروارید با گذشت زمان بدتر می شود، در نهایت شما به درمان قطعی نیاز خواهید داشت.

جراحی تنها روشی است که ثابت شده می تواند برای درمان آب مروارید موثر باشد. معمولا جراحی زمانی توصیه می شود که از دست دادن بینایی بر فعالیت های روزمره مانند خواندن یا رانندگی تاثیر زیادی داشته باشد.

جراحی عدسی چشم شامل برداشتن عدسی كدرشدهاز طریق یک برش کوچک در چشم و جایگزین کردن آن با یک لنز شفاف و پلاستیکی است. در بسياري موارد، عمل جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود؛ بدین معنی که هوشیاری شما برقرار است، اما چشم بی حس است. و اغلب همان روز می توانید از بیمارستان مرخص شوید.

اغلب افرادی که جراحی آب مروارید داشته اند، بهبود قابل ملاحظه ای در بینایی خود احساس می کنند، اگرچه گاهی باید چند روز یا هفته سپری شود تا وضعیت بینایی فرد تثبیت شود. حدود دو هفته پس از عمل جراحی شما باید قادر باشید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

پس از عمل، لنز پلاستیکی برای سطح معینی از دید در چشم قرار داده می شود، بنابراین ممکن است برای دیدن اشیا خیلی دور یا نزدیک نیاز به عینک داشته باشید؛ و اگر در گذشته عینکی بوده اید، احتمالا شماره عینک شما تغییر خواهد کرد.

اما برای یک نسخه جدید، اپتومتریستباید صبر کند تا دید شما تثبیت شود.

 

رانندگی با یک بیماری چشمی

اگر آب مروارید دارید، این امر می تواند بر توانایی شما در رانندگی تاثیر بگذارد. قانونا فرد موظف است در مورد مشكلاتي كه بر بينايي تاثير مي گذارد به راهنمایی و رانندگی اطلاع دهد.