پذیرش اینترنتی

فوائد و خطرات عمل آب مروارید

دوشنبه 18 اردیبهشت 1396
بازدید: 123958

گرچه نتایج هیچ عمل جراحي نمی تواند به طور صد درصد تضمین شود (چرا که عوامل بسیار زیادی بر نتیجه کار اثر می گذارند)، با این حال انتظار می رود عمل آب مروارید –تا جایی که برداشتن لنز تار و کاشت لنز جدید و شفاف مصنوعی اجازه می دهد-  موجب ارتقا و بهبود دید فرد گردد.

برداشتن آب مروارید به معنای برداشتن لنز تاری است که موجب کاهش دید فرد شده بود. معمولا پس از برداشتن لنز طبیعی چشم که تار شده، یک لنز شفاف و مصنوعی جایگذاری می گردد.

عمل آب مروارید روی وضعیت قرنیه، شبکیه یا عصب های بینایی اثر نمی گذارد؛ از این رو چنانچه این بخش ها دچار آسیب یا مشکل باشند، با عمل آب مروارید برطرف نخواهند شد. در اين روش جراح تنها با برداشتن لنز غیر شفاف و جایگذاری یک لنز شفاف، امیدوار است بتواند بر کیفیت و شفافیت دید فرد اثر بگذارد. بجز این نتایج، از این عمل نمی توان انتظار پیامد هایی خاص و غیر عادی داشت.

 

استفاده ازعینک پس از این عمل

شما پس از عمل آب مروارید در برخی موارد به استفاده از عینک نیاز خواهید داشت. برای داشتن بهترین دید، در برخی موارد گاهی لازم است فرد برای ديد دور، گاهی برای مطالعه و ديد نزدیک، و گاهی برای هر دو از عینک استفاده کند. شما بایستی قبل از عمل با پزشک خود مشورت نموده و در مورد شرایط بعد از عمل با یا بدون عینک از وی راهنمایی دریافت کنید. در نهایت پس از مشورت با پزشک جراح، بهترین شرایط برای وضعیت شما در نظر گرفته می شود و بر اساس آن عمل انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش موضوعات مربوط به عیوب انکساری چشم مراجعه کنید.

 

عدم راحتی درحین عمل

در طول عمل معمولا چیزی حس نخواهید کرد. پس از عمل نیز اندک سوزش یا دردی که فرد حس می کند به کمک استامینوفن یا دارو های مشابه با آن مهار خواهد شد. اگر درد شدید بود و از طریق داروهای تجویز شده بهبود نیافت، با مرکز تماس بگیرید و شرایط خود را برای جراح توضیح دهید تا شما را راهنمایی کند و بدانید برای بهبود شرایط چه باید کرد.

عوارضی که با درد شدید همراه هستند –مانند عفونت یا فشار چشم بالا- نیاز به جراحی ثانویه دارند. خراش قرنیه نیز که به ندرت اتفاق می افتد، همراه با درد شدیدی است. به این ترتیب توصیه می شود در صورت داشتن درد شدید و غیر طبیعی که به کمک داروهای تجویز شده بهبود نیافتند، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

 

خطرات رایج عمل آب مروارید

هر عمل جراحی در کنار فواید خود، خطرات بالقوه ای نیز به همراه دارد. عمل آب مروارید نیز مي تواند با عوارضی همراه باشد. برخی از این خطرات –و نه همه آنها- عبارتند از: عفونت، خونریزی، جداشدگی شبکیه، جابجایی لنز مبتلا به آب مروارید، یا جابجایی لنز کار گذاشته شده، زخم یا كدورت قرنیه، تورم ماکولا، بدتر شدن رتینوپاتی ديابتي یا تحلیل ماکولا، آب سیاه (فشار چشم بالا)، التهاب چشمی، کاهش دید یا از دست رفتن کامل دید یا چشم، خراش قرنیه، آستیگماتیسم، نیاز به لیزر درمانی پس از عمل آب مروارید، نیاز به یک جراحی دیگر، کبودی ناشی از تزریقات، مردمک نامنظم، بیرون زدگی عنبیه، افتادگی پلک، خیرگی یا پخش نور از لنز کار گذاشته شده درون چشم، و نیاز به استفاده از عینک پس از عمل. گاهی اوقات نیز ممکن است در اثر مواد بی حسی یا مسکن تزریق شده، عوارض دیگری ایجاد شود که به دلیل عکس العمل بدن نسبت به این مواد می باشد. این عوارض معمولا دیگر اعضا بدن را درگیر می کند که می تواند آسیب مغزی یا حتی مرگ را در پی داشته باشد. به ندرت ممکن است عصب بینایی آسیب ببیند که در آن صورت منجر به از دست رفتن کامل بینایی می گردد. در این بین احتمال رخ دادن خونریزی نیز وجود دارد. گاهی اوقات برخی عوارض هفته ها، ماهها، یا حتی سالها پس از عمل رخ می دهد.

برخی از این عوارض ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی دیگری داشته باشند؛ که رایج ترین آنها "آب مروارید ثانویه" می باشد و گاهی ماهها پس از عمل و غالبا سالها بعد رخ می دهد. این وضعیت به کمک لیزر درمانی اصلاح می گردد و این روش درمانی یکی از خدمات ارایه شده در مرکز ما می باشد.

از آنجا که نمی توان تمامی عوارض یک عمل جراحی را به طور کامل تعیین نمود، لذا لیست ارایه شده در اینجا نیز ناقص است و ممکن است لیزر درمانی نیز عوارضی داشته باشد که هنوز ناشناخته باقی مانده است. در صورت مشاهده هر گونه مشکل پس از عمل جراحی، از جمله: درد، حساسیت به نور، کاهش بینایی، و یا هر نوع پیشامد یا ترشحات غیر معمول در چشم عمل شده، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. بسیاری از این عوارض در صورتی که فورا به آنها رسیدگی شود، می توانند كنترل شده و برطرف گردند.

در صورت مشاهده هرگونه عوارض آن را اطلاع دهيد یا براي بررسي توسط پزشك، به بيمارستان مراجعه كنيد.

 

درمان های جایگزین

ممكن است برای رفع آب مروارید روش عمل جراحی را انتخاب نکنید یا آن را به تعویق بياندازيد؟  در این حالت انتظار مي رود بينايي شما در همین حالت باقی می ماند یا در طول زمان بدتر شود. قابل ذکر است تاکنون بجز عمل جراحی، روش دیگری برای درمان کاهش دید که در اثر تاری لنز درون چشمی رخ می دهد، ابداع نشده است. شما با پزشك خود در مورد نوع لنزی که قرار است درون چشم کار گذاشته شود و همچنین قدرت آن –با توجه به نیاز های روزمره تان- مشورت کنید تا مناسب ترین لنز برای شما انتخاب گردد.


   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.