پذیرش اینترنتی

ريسك ها و عوارض جانبي

یکشنبه 8 مرداد 1396
بازدید: 21125

ریسک ها، عوارض جانبی و احتمالی این عمل جراحی چیست؟

همانگونه که هر نوع عمل جراحی در کنار مزایای خود، معایبی نیز خواهد داشت، لذا عمل لیزیک و برش سطحی نیز بدون عوارض نخواهد بود؛ اما خوشبختانه این عوارض بسیار نادر و کمیاب هستند. برخی از مواردی که در این زمینه می توان به آنها اشاره کرد، عبارتند از:

خوشبختانه این عوارض به کمک عینک، لنز های تماسی یا عمل لیزیک مجدد بهبود می یابند. اکثر عوارض پس از عمل، بدون اینکه موجب کاهش دید شوند، قابل درمان هستند و از دست رفتن دایمی بینایی تاکنون نادر بوده است. گاهی اوقات نیز ممکن است دید فرد بعد از عمل حتی به کمک عینک یا لنز های تماسی بهتر از میزان بینایی قبل از عمل نشود.

می توان گفت تقریبا همه افراد خشکی چشم را تجربه خواهند کرد و قدرت بینایی فرد در طول روز تغییر خواهد کرد. در اکثر افراد این علایم یک ماه پس از عمل به تدریج محو خواهد شد؛ در حالی که ممکن است برخی دیگر این نشانه ها را تا مدت زمان زیادی تجربه نمایند. برخی دیگر از عوارض جانبی این عمل می تواند شامل موارد زیر باشد: لکه های قرمز روی اسکلرا (سفیدی چشم) تا چند هفته پس از عمل لیزیک، احساس ناراحتی در چشم، تاری دید، خشکی چشم، احساس خارش، دیدن هاله، نور خیره کننده یا پخش نور چراغ در شب، و حساسیت به نور.

بسیاری از این عوارض جانبی به مرور زمان رفع خواهند شد، اما در برخی موارد نادر این احتمال وجود دارد که به صورت دایمی ادامه یابند. ممکن است فرد دچار عفونت چشمی شود که در این صورت پزشک با تجویز آنتی بیوتیک چشمی آن را درمان خواهد نمود. در موارد نادر ممکن است عوارض جانبی پس از عمل لیزیک، روی فلپ اتفاق بیفتد و نیاز به یک جراحی دیگری وجود داشته باشد. در روش برش سطحی نیز ممکن است در موارد نادر مرکز قرنیه تار شود و خوشبختانه یک جراحی مجدد می تواند به بهبود شرایط کمک کند. حتی پس از انجام عمل جراحی اصلاح عیوب انکساری نیز برخی افراد بایستی برای برخورداری از دید کامل، از عینک یا لنز های تماسی استفاده کنند. در هر حال باید پذیرفت که عمل جراحی، عینک و لنز های تماسی، هر کدام در کنار مزایای خود، معایب و محدودیت هایی را با خود به همراه دارند.

 

استفاده از عمل لیزیک (LASIK) و برش سطحی (Surface Ablation)، هیچ کدام نمی توانند پیرچشمی را –که با افزایش سن مرتبط است و در اثر سفت شدن عدسی چشم رخ می دهد و منجر به کاهش قدرت تمرکز کانونی برای دید نزدیک بین می شود- تصحیح نمایند. حتی کسانی که دید دوربین عالی دارند، تقریبا از 40 سالگی به بعد برای مطالعه نیاز به عینک نزدیک بین خواهند داشت - خواه تحت عمل جراحی اصلاح عیوب انکساری قرار بگیرند یا نگیرند.

 

پیرچشمی (Presbyopia)

پیرچشمی عارضه ای طبیعی و اجتناب ناپذیر است که با افزایش سن و تقریبا از 40 سالگی به بالا در افراد دیده می شود. زمانی که شخص در دیدن اشیای نزدیک، مطالعه و نگاه کردن به صفحه کامپیوتر با مشکل مواجه می شود و نوشته ها را به سختی تشخیص می دهد، بدین معناست که عارضه پیرچشمی بروز یافته است. این عارضه زمانی رخ می دهد که چشم توانایی تمرکز بر اشیا نزدیک را از دست داده باشد- که این اتفاق به دلیل سخت شدن عدسی طبیعی چشم به وقوع می پیوندد. می توان گفت پیرچشمی به طور معمول تقریبا از سن 40 سالگی آغاز شده و تا 65 سالگی کامل می شود.

 

 

درمان های جراحی برای پیرچشمی

هنوز هیچ روش قطعی برای درمان پیرچشمی وجود ندارد و باید پذیرفت که تمام روش های درمانی به کمک جراحی می توانند شرایط را تا حد معینی – نه به طور کامل- بهبود ببخشند و در کنار مزایای خود، نقاط ضعفی هم دارند. در اين مركز هيچ نوع جراحي جهت درمان پيرچشمي انجام نمي شود.

بهترین روش درمان برای من کدام است؟

در اصلاح عیوب انکساری چشم، نمی توان گفت برای هر فرد تنها یک روش وجود دارد که بهترین روش درمانی برای وی به حساب می آید. پس از انجام آزمایش های تخصصی چشم و در میان گذاشتن نیاز های روزمره و شغلی خود با فوق تخصص قرنیه و مشورت با وی، او می تواند با توجه به شرایط و نتایج آزمایش ها، بهترین شیوه درمانی را به شما توصیه نماید.

 

آیا شما شرایط لازم برای انجام عمل اصلاح عیوب انکساری را دارید؟

چنانچه شرایط زیر را داشته باشید، روش عمل اصلاح عیوب انکساری برای شما مناسب بوده و می توانید از نتایج آن بهره مند شوید:

چنانچه با استفاده از عینک یا لنز های تماسی هیچ مشکلی ندارید و کاملا راضی هستید؛ یا اگر حاضر نیستید شرایط عدم اطمینان بعد از عمل را بپذیرید، عمل اصلاح عیوب انکساری برای شما روش درمانی مناسبی به شمار نمی آید.

حقایقی مهم:

 

نکات بسیار مهم

برای انجام آزمایش های اولیه قبل از عمل آماده شوید:

 

 

 

 


   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.