پذیرش اینترنتی

اخبار مرتبط

تعداد بازدید: 6391
زبان : فارسی

تغذیه و چشم

تاریخ درج خبر : 1398/2/24

برای حفظ سلامتی چشم ها و عملكردبهتر آن ها، داشتن تغذیه مناسب در طول زندگی اهمیت بسیاری دارد. دو عنصر مهم مغذی چشم که ممکن است خطر ابتلا به تحلیل ماکولا و آب مروارید را کاهش دهند، لوتئین و زگزانتین نام دارند که احتمالا تاکنون نام آنها را نشنیده ايد.


لوتئین و زگزانتین دو نوع کاروتنوئید هستند که از رنگدانه های زرد تا قرمز به طور گسترده در سبزیجات و گیاهان دیگر یافت می شوند. اگر چه لوتئین به عنوان رنگدانه زرد شناخته می شود،  اما در غلظت های بالا به رنگ نارنجی- قرمز است.

منابع غذایی: اسفناج، کلم، کلم بروکلی، سبزيجات با برگ سبز تيره، كدو حلوايي

اسفناج پخته شده یکی از بهترین منابع غذایی لوتئین و زاکسانتین است.

به نظر می رسد که در طبیعت، لوتئین و زگزانتین نور اضافی خورشید را به خود جذب می کنند. (برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان از ميزان بسيار زياد نور ،مخصوصا از اشعه های پر انرژی نور به نام نور آبی).

لوتئین و زگزانتین علاوه بر اینکه در بسیاری از گیاهان برگ سبز و میوه ها و سبزیجات رنگي یافت می شود، در مقادیر بالا در ماکولای چشم انسان وجود دارد و به همین علت ماکولا زرد رنگ است.

تحقیقات اخیر یک کاروتنوئید سوم به نام مزوزگزانتین را در ماکولا کشف کرده است، این رنگدانه در منابع غذایی یافت نمی شود و به نظر می رسد از متابوليسم لوتئین در شبکیه ایجاد می شود.
لوتیئن و زگزانتین عملکرد آنتی اکسیدانی مهمي در بدن دارند. در کنار سایر آنتی اکسیدان های طبیعی، از جمله ویتامین C، بتا کاروتن و ویتامین E، این رنگدانه های مهم از بدن در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند.(رادیکال های آزاد مولکول های بی ثباتی هستند که می توانند سلول ها را از بین ببرند و در بسیاری از بیماری ها نقش دارند.)
لوتئین علاوه بر داشتن فوایدزیاد برای چشم و بینایی، می تواند از بدن در برابر آترواسکلروسیس (ایجاد ذخایر چربی در شریان ها)محافظت کند ، بیماری که منجر به حملات قلبی می شود.

فواید لوتئین و زگزانتین
اعتقاد بر این است که لوتئین، زگزانتين و مزوزگزانتين موجود در ماکولا،از رسیدن نور آبی به لایه های زیرین  شبکیه چشم، جلوگیری می کنند و در نتیجه باعث  کاهش خطر تخريب اکسیداتیو ناشی از نور (که می تواند منجر به دژنراسیون ماکولا شود) می شوند.

Source: www.allaboutvision.com

از   2   رای
2.5

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.